blog kosten koper zo zit het van Joshua Somogyi
Naamloos-2

De kosten koper: zo zit het

Wanneer je een bestaande woning koopt, krijg je te maken met de kosten koper (k.k.). Dit zijn de verplichte kosten die je moet betalen bij de aankoop: alsof een koopwoning nog niet duur genoeg is! Om de lasten iets te verlichten zijn sommige kosten die je maakt aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Daarnaast kun je deze kosten mogelijk meefinancieren met je hypotheek. In deze blog leg ik uit wat de kosten koper inhoudt en waar je vooral op moet letten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer jij je volgende huis wilt kopen.

blog kosten koper zo zit het van Joshua Somogyi

Kosten koper: wat is dat?

De kosten koper is de extra kosten die je moet betalen bij de aankoop en overdracht van een bestaand huis. Dit zijn kosten die je naast de koopsom betaalt (de koopsom is het bedrag dat je met de verkopende partij hebt afgesproken voor de woning te betalen).

De kosten koper bestaat strikt gezien uit:

  • Overdrachtsbelasting: Dit is de belasting die je betaalt voor het verkrijgen van de woning en de bijbehorende grond. In 2019 is dit 2% van de koopsom.
  • Notariskosten: Deze betaal je voor het opstellen van de hypotheekakte (een beschrijving van de afspraken tussen de kopende en verkopende partij) en de leveringsakte (een beschrijving van de overdracht).
  • Kadastrale registratiekosten: Hierbij wordt de hypotheekrechten van de woning aangepast in het Kadaster. Hoewel deze registratie via de notaris verloopt, zijn dit wel aparte kosten die als koper voor jouw rekening komen.

Naast deze drie kostenposten bestaat er nog een paar bijkomende kosten dat veelal ook onder kosten koper worden geschaard, dit zijn: 

  • Taxatiekosten: Wanneer je huis gekeurd moet worden van de geldverstrekker zijn hier kosten aan verbonden. 
  • Makelaarskosten: Dit is het makelaarscourtage, een percentage van de (ver)koopprijs, dat zich in de meeste gevallen eenvoudig terugverdient door slim te onderhandelen.
  • Advies- en afsluitkosten voor de hypotheek: Dit zijn de kosten voor de aankoopbegeleiding door een hypotheek- of financieel adviseur.
  • Bereidstellingsprovisie: Dit is een maandelijks bedrag dat de bank kan rekenen voor de verlening van de hypotheekofferte (het percentage hiervoor is zo’n 0,25%)
  • Afsluitkosten van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
    Hiermee verzeker je jezelf tegen de situatie waarin je de hypotheek mogelijk niet kunt afbetalen. Dit is een percentage van het totale hypotheekbedrag (In 2019 is dit 0,9%).
  • Waarborgsom/bankgarantie: Hoewel dit strikt gezien geen extra kosten zijn, maar een aanbetaling, wil ik deze post wel noemen aangezien het om een flink geldbedrag gaat. Voor de overdracht dien je als koper 10% van de koopsom aan te betalen. Deze wordt na de officiële overdracht door de notaris verrekend met de koopsom.

Hoe zit dat dan bij nieuwbouwwoningen?

Bij de aankoop van een nieuwbouwhuis heb je geen kosten koper omdat je als koper de eerste eigenaar bent en er daarom geen overdracht plaatsvindt. Hoewel hier ook extra kosten bij komen kijken (bijvoorbeeld notariskosten: de hypotheekakte moet je zelf betalen, de kosten van de leveringsakte zijn voor rekening van de verkoper.) zijn deze in de koopprijs meegenomen en worden deze door de verkoper betaald. Hierdoor koop je een nieuwbouwwoning “vrij op naam” (v.o.n.).

Welke kosten koper zijn aftrekbaar van inkomstenbelasting?

Als koper van een bestaande woning kun je helaas niet om de kosten koper heen. Gelukkig kun je wel een deel van deze kosten eenmalig aftrekken van de inkomstenbelasting. Bij de aangifte geef je deze kosten aan onder de financieringskosten.

De kosten die je van de Belastingdienst kunt terugkrijgen zijn:

  • Kosten voor de hypotheekakte
  • Kadastrale registratiekosten
  • Advies- en afsluitkosten voor de hypotheek
  • Afsluitkosten van de Nationale Hypotheek Garantie
  • Taxatiekosten
  • Bereidstellingsprovisie

Deze kosten kun je van je belastbaar inkomen (Box 1) aftrekken en eventueel verdelen met je fiscale partner. Houd er wel rekening mee dat je (een deel van) deze kosten pas na verwerking van de definitieve belastingaangifte terug zult krijgen van de Belastingdienst. In veel gevallen is dit maanden na de officiële overdracht.

Kan ik de kosten koper meefinancieren?

Helaas kun je sinds 2018 een hypotheek afsluiten van maximaal 100% van de woningwaarde. Alleen wanneer je in eerste instantie voor de koopsom een lagere hypotheek nodig hebt, kun je deze kosten dus (deels) meefinancieren.

Maatwerk loont!

Zoals je leest is kosten koper een vaststaand gegeven bij de aankoop van een bestaand huis. Bedenk je goed dat de kosten koper bij elkaar genomen hoog kan uitvallen en dat deze niet een-op-een is terug te krijgen via de Belastingdienst. Win daarom zo veel mogelijk informatie in over de exacte kosten en bespaar waar mogelijk. Vergelijk bijvoorbeeld de tarieven van notarissen en taxateurs met elkaar voordat je een in de arm neemt. Eveneens geeft een vrijblijvende waardebepaling van je huidige woning je een indicatie van het budget voor je volgende huis. Onze makelaars en hypotheekadviseurs staan voor je klaar om je te begeleiden bij een soepele, succesvolle aankoop. Met een berekening van de mogelijke kosten en je maandelijkse lasten kun je een gedegen keuze maken bij de aankoop van je volgende huis.

Blogs

Zo help je jouw kind met de aankoop van een huis

Stel, jouw gezin heeft jarenlang heerlijk in jullie huis gewoond. Inmiddels zijn de kinderen (bijna) het huis uit en je denkt eraan om wat kleiner te gaan wonen. Je zoon.. Lees meer

Het eigenwoningforfait: hier moet je op letten

Hoera, je bent eindelijk een de trotse bezitter van een koopwoning. Een klein nadeel van het eigenaarschap zijn de belastingtechnische zaken en regelingen waar je mee te maken krijgt. Een.. Lees meer

Je hypotheek doorhalen: zo zit het

Sluit je een hypotheek af, dan wordt deze geregistreerd bij het Kadaster. Bij de hypotheekakte wordt een aantekening gemaakt dat jij hypotheekrecht hebt op jouw woning. Heb je de hypotheek.. Lees meer
Naamloos-2