Waarom is een eindinspectie belangrijk?
Bij de aankoop van een woning zit er vaak een periode tussen het tekenen van de koopovereenkomst en de overdracht bij de notaris. In deze tijd kan er schade ontstaan of kunnen roerende zaken ontbreken of zijn meegenomen. Daarom is een eindinspectie belangrijk: je controleert of de woning nog in dezelfde staat is als bij de koop.
Tijdens de eindinspectie kijk je of er schade is ontstaan en of alle afgesproken roerende zaken aanwezig zijn. Zo voorkom je dat je na de overdracht voor onverwachte kosten komt te staan. Is er iets mis? Dan kun je dit direct bespreken met de verkoper en een oplossing regelen voordat je de koop afrondt.
De verkoper is wettelijk verplicht om mee te werken aan de eindinspectie. Als koper heb je een onderzoeksplicht, en een zorgvuldige controle helpt je om zonder zorgen de sleutels in ontvangst te nemen.
Het is goed om te weten dat een eindinspectie niet hetzelfde is als een bouwkundige keuring. Die keuring doe je namelijk vóór de koop en brengt de technische staat van de woning in kaart. De eindinspectie gebeurt ná de koop, vlak voor overdracht, en controleert of de woning is opgeleverd zoals afgesproken.
Hoe lang duurt een eindinspectie?
Een eindinspectie duurt meestal tussen een halfuur en een uur. Factoren die dit beïnvloeden zijn de grootte van de woning, voorbereiding en het constateren van gebreken. Zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt gepland tussen de inspectie en het bezoek aan de notaris. Dit voorkomt stress en geeft je ruimte om eventuele problemen goed af te handelen.
Wat als er tijdens eindinspectie gebreken aan het licht komen?
Hoewel de meeste eindinspecties probleemloos verlopen, heb ik als makelaar meegemaakt dat de koopwoning niet leeg en schoon was op het moment van de eindinspectie. Of dat er zaken waren aangepast. Is dit het geval, dan moeten hier tijdens de inspectie afspraken over worden gemaakt met de verkoper. Als makelaar kan ik hier natuurlijk in bemiddelen.
Komen er ernstige gebreken aan het licht, dan is het mogelijk om bij de notaris een deel van de verkoopsom in depot te plaatsen. Oftewel het tijdelijke reserveren van een deel van de verkoopsom bij de notaris als een veiligheidsmaatregelen. De verkoper krijgt dit gereserveerde deel pas op het moment dat het probleem is opgelost.
Een uiterst geval is dat de koop wordt uitgesteld. Gewoonlijk heeft de verkopende partij dan acht dagen de tijd om de problemen op te lossen. Is het probleem hierna nog niet opgelost, dan is de verkoper juridisch gezien in gebreke. Dan kan hem een boete worden opgelegd en in extreme gevallen kan de koop worden ontbonden. Gelukkig komt dit zelden voor en kan de woning vaak snel passeren bij de notaris.
Aandachtspunten tijdens de inspectie (checklist)
Tijdens de eindinspectie gebruik ik een checklist waarop ik ook eventuele gebreken en de gemaakte afspraken noteer. Alle partijen ontvangen hiervan een digitale versie. Bij de eindinspectie kijken we naar de volgende punten:
- Meterstanden: de standen van de gas-, water- en elektriciteitsmeters worden genoteerd. Deze dien je op te geven bij de leveranciers wanneer je gaat verhuizen.
- Elektrische apparaten: ik check of keukenapparatuur zoals de oven, een ingebouwde koelkast goed functioneren, evenals elektrische ventilatoren, lichtknoppen, ingebouwde spots en de verwarming/cv-ketel.
- Sanitair en water: functioneren alle kranen, het toilet en de douche naar behoren?
- Sleutels: zijn alle sleutels beschikbaar om overgedragen?
- Roerende zaken: zijn alle overeengekomen roerende zaken aanwezig of uit de woning verwijderd?
- De opstalverzekering: is deze door de verkopende partij beëindigd en door de kopers geregeld?
De overdracht bij de notaris
Na de eindinspectie van de woning ga je naar het notariskantoor te gaan voor de overdracht. Hier moet je de leveringsakte en hypotheekakte ondertekenen. Het enige wat je als koper mee hoeft te nemen is een geldig legitimatiebewijs zoals je paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. De leveringsakte is voor de overdracht van de woning op jouw naam. Hierin staan alle afspraken die in de koopovereenkomst zijn opgesteld.
Met het tekenen van de hypotheekakte ga je officieel de lening aan bij de bank. Naast jou en eventueel je echtgenoot, of geregistreerd partner, wordt deze ondertekend door de notaris en de geldverstrekker. Wanneer beide aktes zijn getekend is het huis officieel gepasseerd.
Wat moet je doen na de overdracht?
Na de overdracht bij de notaris zijn er nog een paar dingen die je wil regelen:
- Meterstanden doorgeven: Geef de meterstanden die tijdens de eindinspectie zijn opgenomen door aan de energie- en waterleveranciers. Zo voorkom je dat je betaalt voor het verbruik van de vorige bewoners.
- Verzekeringen: Zorg ervoor dat je opstalverzekering ingaat op de dag van de overdracht. Daarnaast is ook verstandig om een inboedelverzekering te nemen.
- Adreswijziging: Geef je nieuwe adres door aan instanties zoals de gemeente, je bank, verzekeraars, en eventuele abonnementen.
Zorg voor een zorgeloze overdracht
Omdat bij het opstellen van de koopovereenkomst heldere afspraken gemaakt worden, verlopen de meeste eindinspecties gelukkig probleemloos. Ik zie vaak dat dit moment door kopers best als spannend wordt ervaren zo vlak voor de overdracht bij de notaris.
Met een kritische blik van een aankoopmakelaar tijdens de laatste check, heb je extra zekerheid dat je niets over het hoofd ziet. Zo kun je met een gerust hart de sleutels van je nieuwe huis in ontvangst nemen.
Hulp nodig? Bert helpt!
Wil je een huis kopen en wil je hulp van een aankoopmakelaar? Onze makelaars adviseren je graag met een aanpak afgestemd op jouw situatie. Ze hebben al jarenlange ervaring met kopers helpen om hun droomwoning te kopen.
Je kunt van ons verwachten dat we doorpakken. En hoe we dat doen, is met:
- Eén aanspreekpunt
- Veel lokale marktkennis
- Persoonlijk betrokken
- Transparant advies
Benieuwd hoe Bert van Vulpen jou helpt? Neem dan contact op. Wij helpen je bij de aankoop van een nieuwe woning in en rondom Amsterdam, Amstelveen en Zaandam. Voor verzekeringen en hypotheken ben je bij ons ook aan het juiste adres. Alles onder één dak.
Contactformulier